درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 08:01:4 FA | AR | PS | EN
تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن            صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان            خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا             اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند             تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان            سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            






تاریخ نشر: 1396/4/1 - 14:49:01
تعداد بازدید: 1076
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

چرا باید روز "قدس" به صحنه آمد/ روز قدس در اندیشه امام خمینی(ره)
چرا باید روز

قدس، قبله نخستین و حرم دوم مسلمانان جهان، وطن میلیون‌ها آواره فلسطینی است که استکبار جهانی آن سرزمین را از دست ساکنانش خارج ساخت و تحت سلطه نیروهای اشغالگر قدس قرار داد.

از همان نخستین سال‌های اشغال پاره تن اسلام، با مقاومت فلسطینیان و اعتراض مسلمانان و دیگر انسان‌های آزاده جهان، نهضت مقابله با اسرائیل و حمایت از فلسطین مظلوم شکل گرفت. با پیروزی انقلاب اسلامی، ملت مسلمان ایران به ویژه پس از صدور پیام تاریخی امام امت در سال 1358 مبنی بر نام‌گذاری آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روز جهانی قدس، مسئله آزادسازی فلسطین از چنگال غاصبان قدس را سرلوحه آرمان‌های خویش قرار داد. از این رو، همه ساله، روز قدس را به روز فریاد کشیدن بر سر ستم‌کاران تاریخ و به لرزه درآوردن پایه‌های سست رژیم اسرائیل تبدیل کرده است.

مسئله‌‌ی قدس و فلسطین را می‌توان مسئله‌ی اول جهان اسلام و همچنین مهم‌ترین موضوع سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست. نگاهی به تحولات و مناسبات بین‌المللی، به‌روشنی تأثیر مستقیم این مسئله را در معادلات و روابط دولت‌ها و نظام بین‌الملل نشان می‌دهد. در این میان، جمهوری اسلامی ایران نقش فعال و مسئولانه‌ای در خصوص مسئله‌ی قدس شریف و سرزمین فلسطین ایفا کرده است و رویکرد نظام اسلامی بر کسی پوشیده نیست.

 

 

روز قدس در اندیشه امام خمینی(ره)

در اندیشه‌ی امام(ره) روز قدس، روزی است که همه مسلمین در بزرگداشت آن وظیفه‌دارند و این انجام‌ وظیفه مؤثر نیز هست.

(مسلمان‌ها امیدوارم که روز قدس را بزرگ بشمارند و در همه ممالک اسلامی در روز قدس در روز جمعه آخر ماه مبارک رمضان تظاهر کنند، مجالس داشته باشند، محافل داشته باشند، مسجد داشته باشند، در مساجد فریاد بزنند، وقتی یک میلیارد جمعیت فریاد کرد، اسرائیل نمی‌تواند، از همان فریادش می‌ترسد. اگر همه مسلمینی که در دنیا هستند الآن هستند که قریب یک میلیارد هستند، اگر در روز قدس همه بیرون بیایند از خانه، فریاد بکنند مرگ بر امریکا و مرگ بر اسرائیل و مرگ بر شوروی، همین قول مرگ بر شوروی، برای آن‌ها مرگ می‌آورد.)

ازاین‌رو می‌توان تأکید نمود در منظومه گفتمانی امام خمینی (ره)، روز قدس، تنها روزی نمادین نیست بلکه درصورتی‌که مسلمین در آن به وظیفه‌ی خود عمل کنند، امید می‌رود تا برکات آن یعنی نابودی غده‌ی سرطانی صهیونیسم و رهایی قدس شریف نیز محقق گردد.

(تکلیف ملت‌ها در آستانه روز قدس و آستانه سالروز شهادت بزرگ انسان تاریخ بشریت آن است که در اجتماعات و راهپیمایی‌های خود از دولت‌های خود به‌طورجدی بخواهند که باقدرت نظامی و سلاح نفت در مقابل امریکا و اسرائیل به مقابله برخیزند و اگر گوش نکردند و اسرائیل جنایتکار را که تمام منطقه حتی حرمین شریفین را تهدید می‌کند و هم‌اکنون عمق خواسته‌های او واضح شده است را تأیید کردند با فشار و اعتصابات و تهدید، آنان را مجبور به عمل کنند؛ درحالی‌که اسلام و اماکن مقدسه آن مورد تهدید به تجاوز قرارگرفته، هیچ فرد مسلمانی نمی ‌تواند در مقابل آن بی‌تفاوت باشد و آنچه در این موقع که اسرائیل تجاوز گسترده به بلاد مسلمین نموده و مسلمانان بی‌گناه و بی‌پناه را به خاک و خون کشیده است دولت‌های منطقه انجام می‌دهند جز یک ‌کلام بی‌محتوا و سازشکارانه نیست.)

 

به ‌طور خلاصه می‌توان گفت در مکتب امام خمینی(ره) روز قدس تنها یک روز نمادین و یا یک حرکت شعاری نیست و تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی منوط به برگزاری هرچه باشکوه‌تر و هدفمند آن است. در این مکتب کارکردهای ویژه‌ای برای این روز راهبردی پیش‌بینی‌شده است که مسیر تحقق اهداف اسلام ناب و انقلاب اسلامی را هموار می‌سازد و از آن جمله ‌اند:

رهایی قدس شریف؛ بیداری اسلامی و احیای اسلام ناب محمدی (ص)؛ یکپارچگی و وحدت مسلمین؛ یکپارچگی و هم‌افزایی مستضعفان در مواجهه با نظام سلطه.

 

 

علل دشمنی مردم فلسطین با رژیم صهونیستی

دکتر یوسف قرضاوی در مقاله‌ای با عنوان "ماهیت نبرد ما با اسرائیل" در مورد علت اصلی جنگ این چنین مینویسد:

(در حقیقت جنگ میان ما و یهودی‌ها تنها به سبب اشغال سرزمین ما، سرزمین اسلام، سرزمین فلسطین، از جانب آنها آغاز شد. آنها اهل ما یعنی صاحبخانه‌ها را آواره کردند وجود اضافی خود را با آهن، آتش، خون و خشونت بر آنها تحمیل کردند. شمشیر خون می‌ریزد اما تو‌ای قلم! ساکت باش! و تا زمانی که علت‌های درگیری همچنان برقرار باشد نبرد ما هم ادامه دارد و تا زمانی که آنها ادعا کنند در اراضی اشغال شده دارای حق هستند، صلح بی‌معنی خواهد بود. چون هیچ کس این حق را ندارد که از سرزمین اسلام چشم‌پوشی کند. ممکن است در برهه‌ای از زمان کوتاه یا بلند صلحی میان ما و اسرائیل حاکم شود که در خلال آن دو طرف دست از جنگ بردارند و آرامش مدتی حاکم شود و روابطی میان دو طرف برقرار شود، اما اصل (زمین در مقابل صلح) جداً شگفت‌آور است. که تنها منطق زور دشمن آن را تحمیل می‌کند نه چیز دیگر. چون سرزمین، سرزمین ماست نه او تا لطف کرده در مقابل صلح از آن صرف‌نظر کند. حتی این صلح نارسا و ننگی هم که بالاخره اسرائیل توانست آن را تحمیل کند فقط به این نیت است که به وسیله آن همه چیز را از آن خود کرده و چیزی نبخشد.)

 

 

چرا باید در راهپیمایی روز قدس شرکت کرد؟

این حركت ملی، در طول سالیان پس از انقلاب در هر جمعه پایانی ماه مبارك رمضان در ابعاد گسترده اجرا شده و در سالیان اخیر شور و شعور و شكوه بیشتری بر آن حاكم بوده است. شور انقلابی همراه با افزایش درك واقعیات صحنه و بازخوانی مكرر حوادث و جریاناتی كه طی سال‌های پس از اشغال، بر شعور عمیق مردم از این ماجرا افزوده و به مدد حمایت‌های ملی و مردمی، مستمرا بر شكوه این مناسك عبادی سیاسی افزوده‌اند.

امسال نیز که ایران در ایام ماه مبارک رمضان با تلاش تروریست‌ها جهت خرابکاری در داخل کشور روبرو شده است انگیزه‌ای دوچندان برای روز قدس خواهند داشت. چرا که بر هیچ کس پوشیده نیست پشت پرده اصلی تروریست و بانی مالی اصلی آن‌ها جز رژیم صهیونیستی نیست. با این حساب میشود گفت مهمترین انگیزه‌هایی که مردم را در روز جمعه آخر ماه مبارک رمضان در خیابان‌ها میکشد از قرار زیر است:

 
  •  ضدیت با جنگ

جنگ نابرابر و ضرورت پایان دادن به آن نخستین و مهمترین دلیل است. در جنگ همواره غیرنظامیان هستند كه بیشترین آسیب‌ها را متحمل می‌شوند و این درگیری به دلایل متعدد انسان دوستانه سریعا باید خاتمه یابد. حضور در راه پیمایی روز قدس، اصرار بر پایان جنگ و ختم كشتار غیر نظامیان است. در شرایط نسبتا عادی قبل از جنگ، آب و برق و گاز و سوخت و دارو و كالاهای اساسی یك جمعیت انبوه دو میلیون نفری به زحمت و از مسیر تونل‌هایی كه دم به دقیقه از سوی اسرائیلی‌ها و مصری‌ها تخریب میشد، صورت میگرفت. می‌توان تصور كرد كه در شرایط جنگی، تامین آذوقه و مایحتاج این جمعیت انبوه چه مشكلاتی را بوجود می‌آورد و چه زحماتی را مخصوصا برای غیر نظامیان بی‌دفاع ایجاد خواهد كرد. به همین دلیل حضور در این همایش كه جلوه ضد جنگی آن غلیظ و اساسی است برای همه انسان‌های ضد جنگ و صلح طلب ضروری است.

 
  •  دفاع از انسانیت

بی تردید همه ما به اصولی انسانی پایبندیم كه مهمترین آنها حفظ جان آدمیان در هر شرایط است. ارزش جان انسان‌ها چنان جایگاه رفیعی دارد كه جز از مسیر دادگاه و طی روند طولانی و طاقت فرسای اداری و محاكم قضایی و با لحاظ شرایط سخت، امكان دور و محصور كردن و ستاندن جان حتی جانیان بالفطره به آسانی میسر نیست. حفظ جان انسان‌های بی‌دفاع و غیر نظامیان، حتی در شرایط جنگی یكی از اولویت‌ها شمرده میشود و در همه فرهنگ‌ها و تمدن‌های قدیم و جدید شكستن این حریم، جرم و جنایتی نابخشودنی است. در همین هنگام كه در حال قرائت این نوشته هستید بسیاری از غیرنظامیان و كودكان و زنان و سالخوردگان ساكن رفح، خان یونس، جبالیا و... در معرض كشتار هستند و كسی نیست حقوق ذاتی و حق حیات آنان را بر سر مدعیان دموكراسی فریاد بكشد. حریم انسانیت و ضرورت دفاع از انسان‌ها صرف نظر از نوع اعتقاداتشان و پرهیز از انجام جنایات جنگی و عربده كشی‌های مستانه قانون گریزان و متجاوزان صهیونیستی، انسان‌های آزاده و كرامت مدار را فردا به صحنه خواهد كشاند.

 
  •  دفاع از هم كیشان

دین مبین اسلام دفاع از هم كیشان را امری واجب تلقی كرده است. افزون برآن سرزمین‌های اسلامی موقوفه حكومت اسلامیند و دفاع از سرزمین‌های اسلامی بر هر مسلمانی واجب است. صرف نظر از این كه ساكنان غزه انسان‌های بی‌پناهی هستند كه نزدیك به یك دهه در محاصره اند و ندای استغاثه آنان جز در آسمان ‌ها شنیده نمی شود، میبایست بر اساس آموزه‌های دینی به كمك آنان شتافت و دست یاری آنان را به گرمی فشرد. حمایت از اهل اسلام در برابر كافران و مشركان و منافقان و مدد رساندن به آنان امری مطلوب و مورد حمایت و توصیه و تاكید متون دینی است و عقل نیز بر آن صحه می‌گذارد. این تاكیدات مهم بر حفظ جان،كرامت و شرف هم كیشان مسلمان،غیرت دینی و حمیت اسلامی آحاد مسلمین را میبایست به جوش آورد و دمار از روزگار متجاوزان برآورد. اسلام دین عروبت نیست و فلسطینیان نیك دریافته اند كه برادران عربشان، اگر خنجری از پشت فرو نكنند دستی نیز به حمایت دراز نخواهند كرد. در روز قدس نشان خواهیم داد كه دفاع از هم كیش تابع مرز و ارض نیست.

 

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/7231


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه این کشور

تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن

صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان

خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا

اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.